Authenticiteit, passie, know-how bij Castelgreve

De jaren zestig waren zware jaren voor Chianti Classico: er was een economische en technische crisis door de landbouw in de Chianti, veroorzaakt door oude productiemodellen. Een visionaire geest, Armando Nunzi, slaagde erin een groep wijnmakers te overtuigen om zich aan een innovatief idee te houden: een moderne sociale wijnmakerij oprichten die in staat is de druiven van toekomstige leden te oogsten en te vinifiëren. En zo kwam op 21 juni 1965 Cavalier Gualtiero Armando Nunzi samen met een eerste groep van 17 wijnmakers bijeen onder de naam Castelli del Grevepesa. Castelgreve was geboren! Het doel was ambitieus: wijnen van hoge kwaliteit produceren in overeenstemming met de strikte regels van de wet en van het Consorzio del Chianti Classico, een zorgvuldige selectie van de druiven en een rigoureus en gecontroleerd wijnbereidingsproces.
Daarbij werd de Iris bloem gekozen als het symbool. Een bloem die spontaan ontstaat tussen de Val di Greve en Val di Pesa. Als meerjarige bloem slaagt ze erin de verzengende hitte en kou van de winter te weerstaan: een symbool van de stevigheid van de Castelli del Grevepesa en de onlosmakelijke band met de Florentijnse cultuur en haar tradities.

Tegenwoordig zijn meer dan 50 jaar  verstreken en vandaag de dag brengt Castelli del Grevepesa meer dan 120 aangesloten bedrijven nog steeds samen. De grootste familie van de Chianti Classico, die met passie en hard werken kwaliteitswijnen produceert, voor iedereen toegankelijk, erkend en gewaardeerd over de hele wereld.

Elke strook land, elke wijngaard heeft een geschiedenis, een microklimaat en een specifiek, bepaald land, met passie en vaardigheid gecultiveerd en verzorgd door de eigenaarsfamilies volgens eeuwenoude manieren en regels.
Veel van deze families, afkomstig uit verschillende gebieden van de Chianti Classico, hebben zich verenigd en hebben het leven geschonken aan de grote familie van de Castelli del Grevepesa, om iedereen het voorrecht te bieden Chianti Classico-wijnen van hoge kwaliteit te kunnen proeven.

Een van de kernwaarden waarop hun werk is gebaseerd, is het identificeren van steeds innovatievere productiemethoden en -technieken zodat iedereen deel kan uitmaken van de familie  Chianti Classico-wijnen van onbetwiste en waarbij iedereen erkende kwaliteit kan proeven tegen een betaalbare prijs.